SWOT-analys

Post-it® Brand SWOT-analys

Väg fördelar mot nackdelar.


  • När en idé eller ett projekt måste övervägas noga, kan en SWOT-analys hjälpa er att fastställa var dess för- och nackdelar ligger. SWOT står för Styrkor (Strengths), Svagheter (Weaknesses), Möjligheter (Opportunities) och Hot (Threats) – och varje kategori ger er chansen att klart och objektivt se vad ni analyserar.

    En SWOT-analys kan fungera för nästan allt – en affärsplan, ett projekt, en idé eller t.o.m. en jobbkandidat – och kan användas av enskilda personer (eller ännu bättre: mindre team) för att få ett annat perspektiv och för att kunna fatta välgrundade beslut. Följ detta tillvägagångssätt för att komma igång eller skapa en variant som passar era behov.

  • Djup
    Djup
  • 30 minuter
    30 minuter
  • Liten grupp
    Liten grupp
  • Dela upp ert ämne i de fyra kategorierna styrkor, svagheter, möjligheter och hot

    Välj det ämne ni vill analysera. Ta fram något att skriva på och dela upp ert ämne i de fyra kategorierna styrkor (S), svagheter (W), möjligheter (O) och hot (T). Skriv dessa rubriker längst upp på var och en av era skrivytor.

    Dela upp ert ämne i de fyra kategorierna styrkor, svagheter, möjligheter och hot

  • Brainstorma kring Svagheter. Vilka nackdelar ger detta?

    Brainstorma kring Styrkor. Vilka fördelar ger detta?

  • Brainstorma kring Svagheter. Vilka nackdelar ger detta?

    Brainstorma kring Svagheter. Vilka nackdelar ger detta?

  • Brainstorma kring Möjligheter. Vad kan ni göra för att förbättra eller bygga vidare på det?

    Brainstorma kring Möjligheter. Vad kan ni göra för att förbättra eller bygga vidare på det?

  • 5

    Brainstorma kring Hot. Vilka risker eller potentiella problem finns det?

    När ni är klara har ni fyra listor som hjälper er att visualisera om det ni analyserar är ett lovande prospekt eller ett riskfyllt alternativ. Ni kanske upptäcker att beslutet har fattats åt er.



Vill du ha fler tips och idéer?

Håll mig uppdaterad om Post-it® Brand -erbjudanden och mycket annat!