Bra organisationsförmåga kan hjälpa barn en hel del. I skolan är bra organisation viktigt för att hålla reda på läxor, projekt och studier i skolan. Men det kan innebära att själva organisationen kan kännas jobbig för många barn. Just därför kan det hjälpa om du lär ditt barn att utveckla sin organisationsförmåga genom att börja med hobbyer och fritidsaktiviteter. Om de lär sig att organisera saker de tycker om att göra blir det lättare att införliva bra vanor i sin vardag som de sedan kan tillämpa i skolan, på jobbet och livet i allmänhet.
Det finns tre organisatoriska krav som de flesta barnaktiviteterna har gemensamt, oavsett om det rör sig om idrott, konst eller teknikorienterade aktiviteter - schemaläggning, material och träning. Så här kan organisation läras genom var och en av dem.
Vanligtvis är det föräldrarna som ser till att barnen är där de ska i tid, men det innebär inte att barnen inte kan dela en del av ansvaret. Oavsett barnets ålder kan de bidra lite i schemaläggningen, oavsett om det rör sig om något så enkelt som att markera nästa lektion eller träning i familjens gemensamma kalender med en Post-it® Super Sticky Note eller svårare uppgifter som att hålla reda på sitt eget schema och säga till föräldrarna när de behöver köras till lektionen.
Det finns knappt någon barnaktivitet som inte kräver material - sportutrustning (i vissa fall mycket!), konstmaterial, noter, dräkter eller uniformer, m.m. Att ge barnen ansvaret för sina material vid en tidig ålder är ett utmärkt sätt att lära dem att organisation kan ha stor betydelse. För mindre barn kan det vara så enkelt som att fråga dem vad de behöver till träningen och göra en checklista på en Post-it® Lined Note som de kan bocka av när de packat väskan eller ryggsäcken. Med äldre barn kan man ta det ett steg till och låta dem tvätta sina kläder, packa sina väskor och bära ut dem till bilen när det är dags att åka.
Många fritidsaktiviteter, framför allt olika konstformer, kräver mycket träning, studier och inlärning. Ett bra sätt att börja lära barnen att hålla reda på mycket information är att färgmarkera uppgifter och stycken efter prioritet. Detta kan låta komplicerat, men det är egentligen ganska enkelt - låt barnet placera Post-it® Index i sina favoritfärger på objekt med högst prioritet (ett musikstycke till nästa lektion, en viktig sida i en taktikbok eller nästa sida i ett manus som ska läras in). Äldre barn kan lägga till fler lager i sina färgmarkeringar för att indikera andra och tredje prioriteringar, och dela upp komplicerade saker i delar för att lättare kunna urskilja vilka områden de ska koncentrera sig på.
Enkla steg som dessa kan hjälpa till att ingjuta organisationsvanor hos barn innan det faktiskt lär sig innebörden av att sammanfatta, arkivera och föra kalender. När de väl ska börjar hålla reda på viktiga saker kommer de förmodligen att vara bättre förberedda på att ta ansvar och se till att allt blir gjort.
Håll mig uppdaterad om Post-it® Brand -erbjudanden och mycket annat!